Livsstil

Ögon Yoga – För trötta och stressade ögon

18.06.2018

Har du funderat på hur många timmar om dagen vi tittar på olika skärmar? Japp, alldeles för många – och hur ofta låter vi egentligen ögonen slappna av? Nästan inget alls. Men det ska vi hjälpa dig med!

Ögon-yoga är den senaste trenden när det gäller att ta hand om- och förebygga stressade ögon. Enkla övningar och försiktighetsåtgärder kan förhindra framtida synproblem och behålla ögonens välbefinnande.

Ögon Yoga – För trötta och stressade ögon

Idag har fler än 6 av 10 personer någon form av synfel. Ökningen av synproblem är global – enligt forskarna kommer hälften av världens befolkning att vara närsynt inom cirka 3 årtionden. Vilket innebär att antalet myopi (närsynthet) kommer att öka sju gånger från 2000 till 2050. Trots denna drastiska ökning är forskarna inte överens om vad som är den exakta orsaken. Spenderar vi för mycket tid framför datorn och smartphone? Endast det som en anledning skulle förmodligen vara alldeles för enkelt.

Hjälp från Fjärran Östern

Oavsett orsaken – är det dags att vi uppmärksammar våra ögon och dess hälsa! Eftersom våra ögon utstrålar en stor del av våra känslor, vårt humör o.s.v. är det viktigt att de mår bra. Ögonen har i grunden behovet av att titta runt och ständigt ha kontroll. Men sitter vi vid ett skrivbord och tittar på en bildskärm större delen av dagen blir det väldigt ensidigt. Det leder till att vi inte blinkar lika ofta som vi ska, som kroppen kämpar med genom att spänna våra muskler. Konsekvenserna ut av detta blir då spänningar i axlar och nacke vilket snabbt leder till huvudvärk.

Kan man förebygga detta? Svaret är ja det kan du, med hjälp av yoga för ögonen! Den här typen av övningar ger inte bara en inre avslappning, utan lindrar också spänningar. Nervsystemet aktiveras, musklerna slappnar av, cirkulationen och pulsen saktar ner. Ren lyx för en stressad kropp!

7 övningar för ögats välbefinnande

Vi visar dig hur yoga för dina ögon kan se ut –

# 1 Blunda och placera dina varma handflator över ögonen i 15 sekunder.

# 2 Massera ögonlockens kanter med fingertopparna i en cirkelrörelse – detta är för blodcirkulationen.

# 3 Mycket viktigt: Blink ofta och ta djupa andetag.

# 4 Titta ut genom fönstret var 30.e minut – när du tittar ut på anstånd slappar musklerna i ögat av.

# 5 Rulla ögonen upp, ner, höger och vänster.

# 6 Måla en 8 i luften med ögonen.

# 7 Slutligen, lite sol! Vänd ansiktet mot solen med dina ögon stängda. Det hjälper mot ett spänt ansikte och bidrar till att ögats tårfilm fuktas.

Om du kommer förebygga eller till och med förbättra din syn med dessa övningar? Tveksamt! Men kanske kommer dina ögon må mycket bättre och spänningshuvudvärken släpper. Så prova själv!

Njut av ögon-yogan!


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Jag har läst och godkänner integritetspolicyn